INFORMACJE Z TEORII MONTAŻU I ICH PRAKTYCZNE
ZASTOSOWANIE
Montaż filmowy jest jedną z podstawowych metod twórczości filmowej.
To system filmowego opowiadania, swego rodzaju powtórzenie procesu
ludzkiego postrzegania i myślenia. Twierdzi się, że połowa filmu
powstaje na planie, podczas kręcenia poszczególnych scen, natomiast
drugą połowę tworzy się w montażowni. Reżyser i montażysta selekcjonują
wtedy zarejestrowany uprzednio materiał by wykorzystać jego najlepsze
elementy i zestawić je w odpowiedniej kolejności. Dopiero podczas
montażu, poszczególne ujęcia filmu zostają połączone w jedną
kompozycyjną i artystyczną całość.
Montaż, tworząc różnego rodzaju skojarzenia (znaczeniowe, estetyczne
i.in.) w płaszczyźnie obrazu i dźwięku, nadaje sens następującym
po sobie fragmentom filmu. Dzieje się tak niezależnie od tego,
czy sekwencje filmowe rozgrywane są w ramach pojedynczych, długich
ujęć (czyli w tak zwanym montażu wewnątrz kadrowym), czy też
w kilku lub kilkunastu ujęciach (tzw. montaż cięty).
Przy pomocy montażu można wykreować sytuacje fikcyjne, wymyślone
przez scenarzystę, a także kształtować czas i przestrzeń - podstawowe
elementy obrazowania filmowego.
W montażowni - na stole montażowym (dzisiaj już prawie wyłącznie
na ekranie komputera) następuje ostateczna weryfikacja trafności
środków filmowych zastosowanych w czasie zdjęć. Tam eliminuje
się niepotrzebny materiał i skraca ("podcina") zbyt
długie ujęcia, ocenia czy można odczytać treść i sens filmu bez
zaglądania do scenariusza. Stopień "czytelności" filmu
po skończonym montażu jest miernikiem tego, czy został on dobrze
wykonany.
Możemy zastosować montaż twardy (cięcia, styk tematycznie różnych
obrazów)
-
pokaz cięcia ostrego
miękki (przenikanie, zaciemnienia, figury montażowe)
-
pokaz przenikania
Przystępując do montażu trzeba pamiętać o zasadach narracji
filmowej.
Trzeba sprecyzować miejsce i czas akcji, określić (przedstawić,
scharakteryzować) bohaterów i tak prowadzić ich filmowe losy,
by były zrozumiałe dla widza i by narastające pomiędzy nimi konflikty
osiągały kulminację w zamierzonym przez nas momencie.
Należy brać także pod uwagę, wynikające z mechaniki ludzkiego postrzegania,
możliwości percepcyjne przeciętnego widza, a więc mieć świadomość, że:
- przedmiot może być: zauważony, poznany, oceniany, kontemplowany
- każda z tych czynności: zauważanie, poznanie, ocenianie, kontemplowanie
wymaga coraz dłuższego czasu percepcji
- istnieje określony czas potrzebny do spostrzeżenia każdego typu przedmiotu;
jest on krótszy dla przedmiotów bliższych i zawierających mniej szczegółów,
a dłuższy dla przedmiotów dalszych i bogatszych w szczegóły
W niektórych podręcznikach występuje podział na rodzaje planów filmowych
(patrz: "Podstawowe pojęcia z zakresu języka filmowego" link do
tego rozdziału). Często określa się tam minimum percepcyjne każdego z planów
(np. zbliżenie powinno trwać 3 sek., plan amerykański 6 sek., a plan ogólny
9 sek.). Zważywszy jednak, że wrażliwość każdego widza jest inna, trudno
całkowicie zaufać tym regułom.
Istnieją różne rodzaje montażu - oto najważniejsze z nich:
1. montaż linearny- służy najprostszej z form narracji, operuje
jednością akcji, niekiedy nawet miejsca i czasu
2. montaż równoległy- pozwala na rozbudowaną narrację, łączy dwa lub więcej
wątków związanych ze sobą. Można w nim wyróżnić:
3. montaż synchroniczny- rodzaj montażu równoległego, w którym różne wątki
rozgrywają się równocześnie.
W powieści mogłoby to brzmieć "A tymczasem..."
4. montaż retrospektywny- łączy wątki rozgrywające się w czasie teraźniejszym
z wątkami z przeszłości
5. montaż kreacyjny - w tym rodzaju montażu zależności między ujęciami (obrazami)
stwarzają nowe znaczenia. Można w nim wyróżnić:
6. montaż antytez - typ montażu skojarzeniowego; obrazy są dobierane na zasadzie
wyrazistych przeciwieństw; dwa ujęcia o konkretnych znaczeniach tworzą w
połączeniu ze sobą odmienne, trzecie znaczenie
7.montaż analogii - typ montażu skojarzeniowego; zestawione ze sobą na zasadzie
analogii obrazy dookreślają, dopełniają się nawzajem, jeden obraz odwołuje
się do drugiego, tym montażem można osiągnąć efekt metafory
8. montaż polifoniczny - najbardziej dynamiczna z form montażu; serie krótkich
obrazów w tempie, w tej formie montażu często nie da się jednoznacznie określić
wg jakich kryteriów poszczególne obrazy zostały ze sobą zestawione (rodzaj
montażu stosowany np. w wideoklipie)
9."Ten Minutes Takes"- ujęcia długie, bez cięć montażowych